Eerste geslaagden Chinese Taal & Cultuur

Eerste geslaagden Chinese Taal & Cultuur

Geplaatst op: donderdag 10 juni 2021

Zes jaar geleden startte het Zwijsen College met het aanbieden van het keuzevak Chinese Taal & Cultuur. Floor van Kollenburg uit Erp en Bob Biemans uit Veghel zijn de eerste geslaagden. Een primeur!

Floor (18) en Bob (17) hebben al die jaren les gehad van hun bevlogen lerares Jessica Sun. Jessica is zelf van Chinese afkomst. In Beijing leerde ze haar Nederlandse man kennen, die daar als vrijwilliger werkte en acht jaar geleden verhuisde ze naar Nederland. De eerste groep bestond uit acht leerlingen, waarvan er nu dus twee eindexamen hebben gedaan. Bob en Floor gaan daarmee de geschiedenisboeken van het Zwijsen College in.

Tweerichtingsverkeer
“Eigenlijk ben ik ook een leerling die een vreemde taal moet leren”, zegt Jessica lachend. “Ik leer mijn leerlingen de Chinese taal en ik leer van hen de Nederlandse taal. Ik snap nog steeds niet hoe ze me zes jaar geleden konden verstaan.” Datzelfde hadden Floor en Bob met de Chinese taal. “Het is met name de Chinese uitspraak die lastig is”, vertelt Bob, “maar de grammatica is weer betrekkelijk eenvoudig. Bij Nederlands en bijvoorbeeld Duits of Frans is dat juist andersom.” Bob koos voor het vak Chinese Taal & Cultuur omdat hij meer uitdaging zocht, hij graag andere keuzes maakt dan zijn medeleerlingen en de andere keuzevakken minder interessant vond.

Voor Floor speelde iets heel anders: Zij is op jonge leeftijd geadopteerd uit China. Haar biologische ouders kent ze niet, maar de interesse in China is er altijd geweest. “Toen ik een middelbare school moest kiezen, bood het Zwijsen College voor het eerst Chinees aan en dat trok me wel.” Lerares Jessica vult aan: “En Chinees staat goed op je CV. Het is per slot van rekening één van de grote wereldtalen. China is op politiek, economisch en cultureel vlak één van de meest invloedrijke landen ter wereld, waarmee wij als Europese burgers op allerlei manieren te maken hebben. Tijdens de lessen leren de leerlingen niet alleen de taal, maar ook heel veel over de Chinese cultuur en tradities. We praten over communisme, politiek, censuur, maar ook over eten, bezienswaardigheden en het Chinese nieuwjaar. Met enige regelmaat doen we een theeceremonie. Dat hoort er allemaal bij en zorgt ervoor dat de leerlingen het vak interessant, afwisselend en uitdagend vinden.”

Gemotiveerd
Floor en Bob hebben hun schoolexamen op A1-niveau gedaan. Floor scoorde een 7 en Bob een 8. Lerares Jessica prijst haar leerlingen de hemel in: “Ze hebben een grote motivatie laten zien. De keuzevakken staan aan het begin of het eind van de dag op het rooster. Dat betekent vroeger opstaan dan de rest van de klas of later thuis zijn. Maar dat hadden ze er graag voor over. We hebben zelfs regelmatig extra lessen gepland en de lessen liepen ook altijd uit.”

Uitwisseling
Het meeste indruk op Floor en Bob heeft de uitwisseling gemaakt, die in 4 vwo plaatsvond. “Ik weet nog goed dat mijn moeder heel emotioneel was, toen ik vertrok”, vertelt Floor. “We wilden deze reis eigenlijk een keer met ons gezin maken, maar nu kreeg ik de kans om al een keer met school te gaan.” Voor Bob was de motivatie om mee te gaan vooral het avontuur en de kans om iets te doen wat zijn leeftijdsgenootjes niet deden. “Ik heb daarover wel opgeschept bij mijn vrienden en familie. Het is toch net even iets anders dan een uitwisseling met Duitsland of Frankrijk”, grijnst hij. “Alle leerlingen werden geplaatst bij een Chinees gastgezin. Mijn buddy kon heel goed Engels, maar dat was niet bij iedereen zo.” Floor vond vooral de Chinese Muur en het Zomerpaleis erg indrukwekkend. “Je loopt eigenlijk door een groot openluchtmuseum”. Alle leerlingen waren erg onder de indruk van de structuur, de discipline en het ceremonieel in China. Floor: “Het hijsen van de vlag bij het Zomerpaleis gaat met veel ceremonieel gepaard. De mensen moeten dan allemaal even naar de vlag kijken.” Bob vertelt over de discipline op school: “De leerlingen moeten om 7.30 uur op school zijn en een schooldag duurt tot 17.30 uur. Daarna moet er thuis nog veel huiswerk gemaakt worden. De opvoeding is wel een stukje strenger dan in Nedeland.” Op de vraag of alle kinderen een schooluniform moeten dragen, zegt Bob lachend: “Ze sporten en slapen er zelfs in!”

Floor geeft aan dat de westerse indruk van Chinezen niet klopt. “Het zijn geen boze mensen die alleen maar aan handel denken en de wereld over willen nemen. Het zijn mensen zoals ieder ander. Als je ze beter leert kennen, zijn er juist heel veel overeenkomsten.” Bob vertelt dat hij normaal heel direct is, maar dat je daar in China wel mee moet opletten. “Ik kan niet zomaar over heel serieuze onderwerpen beginnen of een directe grap maken. Dat is not done in China.”

Emotioneel
Lerares Jessica Sun hoopt dat de leerlingen op het Zwijsen het vak Chinese Taal & Cultuur in de toekomst op A2-niveau kunnen gaan doen. “Dan zou het een officieel vak op het rooster kunnen worden en kun je een andere vreemde taal laten vallen.” Ook hoopt ze dat ze Floor en Bob in de toekomst nog regelmatig zal zien. “Ik ben heel trots op ze” en ze laat een kaart zien die ze van haar leerlingen heeft gekregen en haar heel dierbaar is. “De laatste les hebben we 3,5 uur gepraat, gegeten, gelachen en gehuild.” Floor en Bob geven aan dat ze hun ‘juf’ via de WhatsApp-groep op de hoogte zullen houden van hun studies in Maastricht. Ze gaan daar beiden op kamers. Floor gaat Biomedische Wetenschappen studeren en Bob Rechten.

Volgend jaar doen er op het Zwijsen College weer twee leerlingen examen Chinese Taal & Cultuur. Bovendien starten er 22 met het keuzevak.